کسب درآمد و فروشگاه اینترنتی نقشه راه گردشگری گرگان
close
تبلیغات
ثبت لینک و بنر در اینجا
درآمد عالی با فروش فایل
ایجاد اپلیکیشن اندروید
تبلیغات بنری و متنی
loading...
YourAds Here YourAds Here

گردشگری و بومگردی

بازدید : 71
سه شنبه 9 دی 1399 زمان : 12:22

شهر گرگان یکی از شهرهای دیدنی و گردشگری ایران در قسمت های شمالی کشور است و در ایام مختلف سال پذیرای گردشگران بسیاری است که به قصد دیدن دریای آبی و مواج خزر راهی مناطق مازندران و گیلان شده اند. این شهر زیبا با جاذبه های دیدنی و منحصر به فرد خود یکی از ایستگاه های توقف گردشگران در بین راه است و با خدمات، امکانات مناسب و مردم مهربان و مهمان نواز خود، اوقات خوش و خاطره انگیزی را برای گردشگران رقم خواهد زد. یکی از شهرهای زیبای کشور در خطه سرزمین های شمال شرقی با مساحت ۱۶۱۵٫۲ کیلومتر مربع، گرگان نام دارد. این شهر در جنوب استان گلستان و به عنوان مرکز این استان شناخته می شود که در ارتفاع 160 متری از سطح دریا قرار گرفته است. استان گلستان از جنوب با سمنان و از شرق با خراسان شمالی و با مازندران از غرب همسایه و هم مرز است. این استان همچنین دارای ۹۸ روستا و ۲ بخش مرکزی و ۴ شهر مختلف می باشد و از جاذبه های طبیعی و دیدنی بسیاری برخوردار است. این شهر دارای پیشینه تاریخی طولانی است که بنا بر گفته های مورخان عده ای از مهاجران اقوام آریایی بعد از ورود به ایران منطقه هیرکانی یا گرگان امروز را برای سکونت خود برگزیدند. همچنین سابقه سکونت 6000 ساله در این منطقه در بسیاری از شواهد تاریخی کشورمان مشهود است. نام اولیه و قدیمی این شهر تا سال 1316 خورشیدی، استرآباد بوده و به دلیل اینکه در طی سال های طولانی به عنوان یکی از مراکز شکوفایی فرهنگی حکومت صفویان محسوب شده، در این دوره نام دارالمومنین را برای این منطقه در نظر گرفتند. قبل از سفر می‌توانید از رزرو و جاره اقامتگاه در گرگان اطمینان حاصل نمایید.

معرفی برخی از جاذبه های گردشگری گرگان

چتراتا در ادامه به معرفی مکان های گردشگری شهرستان گرگان می پردازد.

پارک جنگلی ناهارخوران

پارک جنگلی ناهارخوران گرگان ناهارخوران قدیمى ترین تفرجگاه استان گلستان در گرگان است که بسیارى از ایرانیان با آن آشنایى دارند. نهارخوران در 4 کیلومترى جنوب شهر گرگان واقع شده است. این پارک مجموعه اى از فضاهاى جنگلى در اطراف جاده و همچنین حاشیه رودخانه و محدوده هاى تاسیسات شهردارى و جهانگردى را شامل میشود که از سال 1338 توسط سازمان جنگلها و مراتع کشور به منظور تامین تفرجگاه اهالى گرگان در اختیار شهردارى گرگان قرار داده شده است.این مجموعه بدلیل موقعیت خاص جغرافیایى و واقع شدن در دو دامنه پر شیب، داراى آب و هواى مناسبى میباشد و همواره پذیراى گردشگران بسیارى است.در حال حاضر این مجموعه داراى رستوران و مهمانسرا متعلق به شهردارى و سازمان ایرانگردى و جهانگردى است، که در آن چند هتل و دهها ویلا نیز وجود دارد. درختان سر به فلک کشیده جنگل باستانی همراه با امکانات گردشگری ناهارخوران ، تفرجگاهی زیبا با چشم اندازی دیدنی را در منطقه ایجاد کرده که نه تنها مردم استان بلکه گردشگران بی شماری در تمام ایام سال وبخصوص تعطیلات نوروز و تابستان به آن روی می آورند .

روستای زیارت و آبشار زیبای آن

سفر به شمال کشور برای بسیاری از افراد مساوی با تحمل آب و هوایی شرجی با رطوبت بسیار زیاد است. اما در مورد روستای زیارت، که یکی از جاهای دیدنی گرگان محسوب می‌شود، این مساله متفاوت خواهد بود. روستای زیارت در محله نهارخوران گرگان قرار دارد و از آب و هوایی کوهستانی برخوردار است. هر آنچه که از زیبایی‌های طبیعی انتظار دارید، در روستای زیارت به چشم خواهید دید. روستای زیارت یکی از زیباترین مناظر طبیعی و پوشش‌های گیاهی و جانوری را در خود جای داده است. به همین خاطر همه ساله گردشگران زیادی که به دنبال بازدید از جاذبه‌های طبیعی هستند، از این منطقه تماشایی دیدن می‌کنند. از آبشارهای خیره کننده گرفته تا حوضچه‌های آب گرم شفا بخش، هر آنچه که تصور می‌کنید در این روستا خواهید یافت. به علاوه اینکه آب هوای منطقه همواره خنک، پاک و کوهستانی است و حتی در چله تابستان نیز گرما آنچنان آزار دهنده نخواهد بود. همچنین باید به یاد داشته باشید که به علت توریستی بودن این روستا، امکانات اقامتی، تفریحی و خدماتی زیادی در این مکان وجود دارد.

منطقه حفاظت شده جهان‌نما

مرکز تفریحی جهان‌نما با برخورداری از طبیعت زیبا و جانوران وحشی، از منابع باارزش استان گلستان می‌باشد. که در مناطق مرتفع جنوب شهرستان گرگان و جنوب شرقی شهرستان کردکوی، در رشته کوه‌های البرز قرار گرفته است. منطقه حفاظت شده جهان‌نما، از نام دهکده ییلاقی آن اقتباس شده و بخش مهم آن در حوزه شهرستان کردکوی و ناحیه شرقی آن در حوزه شهرستان گرگان قرار دارد. زیستگاه ترکت که بخشی از منطقه جهان‌نما را تشکیل می‌دهد، محل زیست گونه‌های باارزشی نظیر مرال، شوکا، پلنگ، خرس، خوک وحشی، گرگ و گربه وحشی بوده و یکی از بخش‌های مهم این منطقه است. در منطقه حفاظت شده جهان‌نما غاری به همین نام وجود دارد.

دریاچه توشن

در 5 کیلومتری جنوب گرگان و در نزدیکی النگدره، روستای زیبایی است به نام توشن که در این روستا دریاچه ی واقع شده است به همین نام. این دریاچه از زیباترین جاهای دیدنی گرگان به حساب می آید.در اطراف دریاچه توشن جنگلی زیبا و سرسبز با درختانی تنومند واقع شده است که مسبب آب و هوای خوب اطراف دریاچه میشود. ماهیگیری، قدم زدن اطراف دریاچه، برپایی کمپ در نزدیکی آن، همگی باعث جذب طبیعتگردان و گردشگران به این دریاچه می شود.

بازار نعلبندان

بازدیدکردن از بازارهای سنتی و قدیمی یک شهر، همیشه تجربه بسیار لذت‌بخشی در سفر خواهد بود. با بازدید از این بازارها می‌توانید فرهنگ مردم را بشناسید و جریان زندگی را از نزدیک شاهد باشید. بازار نعلبندان، علاوه بر بازار، یکی از جاهای دیدنی گرگان محسوب می‌شود که قدمت تاریخی دارد. بد نیست بدانید که بر اساس اسناد تاریخی به دست آمده، قدمت این بازار به سال ۳۷۵ هجری شمسی یعنی حدود صد سال پیش باز می‌گردد. اما از طرفی باید خاطر نشان کنیم که برخی از مورخان بر این باور هستند که بعضی از بازارهای گرگان، من جمله بازار نعلبندان، از زمان هخامنشیان بر پا بوده‌اند! به هر صورت از قدمت تاریخی آن که بگذریم، جنب و جوش و جریان زندگی در این بازار مثال زدنی است. از ساعات ابتدایی صبح کسبه بازار کرکره‌‌های خود را بالا می‌کشند و به کسب روزی حلال می‌پردازند. این بازار بر خلاف پاساژ‌های لوکس، بسیار ساده و بدون آلایش است. شما می‌توانید در این بازار از محصولات تازه مردم محلی گرگان نیز لذت ببرید.

آبشار باران کوه

در میان آبشارهای استان گلستان، باران کوه یکی از زیبا ترین مکان های استان گلستان است که به علت مسیر طولانی پیاده روی و دسترسی سخت تر همچنان بکر و دست نخورده باقی مانده است.آبشار باران کوه گرگان در موقعیت جغرافیایی E542144 N364202 در استان گلستان واقع است. این آبشار که یکی از زیباترین آبشارهای استان است، درحدود 18 ‎کیلومتری جنوب غربی شهرستان گرگان و در حاشیه رودخانه شصت کلاه واقع شده است. این منطقه با وجود ریزش مداوم قطرات آب و صخره‌ های سبز یکی از مناظر جالب استان گلستان است. ریزش مداوم آب به صورت قطرات ریز و درشت شبیه باران از بالای صخره‌ های پوشیده از خزه وجه تسمیه باران کوه است.

در هنگام غروب جوشش ابرها و رنگ زیبای خورشید در این لحظات هم چون آتش در این نقطه به چشم می خورد و به همین دلیل به این مکان چگل آتشان می گویند. وجود چشمه های فراوان و وسعت دشت این دهکده را در کنار گل ها و گیاهان دارویی جنگلی و کوهستانی زیبایی خاصی به این مکان می دهد. گروه های محلی و کوهنوردی می توانند از محور روستای شموشک به جهان نما پس از پیمودن حدود 2 ساعت از مسیر زیبا و بکر جنگلی به این دشت پهناور برسند. این منطقه با وجود ریزش مداوم قطرات آب و صخره های سبز یکی از مناظر زیبای استان گلستان است.

پیاده روی در در جنگلی که هنوز دست بشر به آن نرسیده و تقریبا دست نخورده مانده برای همه رضایت بخش است. تنه های درختی که قطرش به یک متر می رسد، تار عنکبوت روی گونه های درختی، گونه گیاهی زرد رنگ فیل گوش که شبیه فیل است و... همه از زیباییهای این خطه از بهشت ایران است. هوای مطبوع جنگل با تشعشع خورشید که از لا به لای درخت ها روی زمین سر خورده است هم از دیگر زیبایی های مسیر است. صخره‌ های سبز در این منطقه شبیه چترهای زیبایی است که از یک طرف به کوه چسبیده و از سوی دیگر آویزان هستند. می گویند آبی که منشا این همه زیبایی در باران کوه است از دل غار ها و چشمه‌ ها تامین می‌ شود، غارهای باران کوه کوچک، باریک، دراز بوده و تعداد آن زیاد است و آبی که از آن ها روی زمین می‌ ریزد تمیز و زلال بوده و حتی می‌ تواند قابل شرب باشد.

چنین مکان هایی هر فصل سال زیبایی خودش را دارد. زمستان به دلیل این که آب جاری از باران کوه یخ می بندد و تشکیل قندیل را می دهد زیبایی مضاعفی دارد.

خانه های تقوی گرگان

خانه تقوی های گرگان از جمله بناهای تاریخی گرگان با مساحتی بیش از ۲۰۰۰ متر مربع و منسوب به حاج میرزا محمدتقی تقوی (تقی اف) از بناهای بجای مانده دوره قاجار می باشد. مجموعه ی تاریخی خانه تقوی های گرگان بنایی شامل بیش از ده حیاط اصلی و فرعی بوده که سازمان میراث فرهنگی تاکنون ۱۰ حیاط اصلی مجموعه ی تاریخی خانه تقوی های گرگان را خریداری و بازسازی نموده است.از حیاط های مجموعه ی تاریخی خانه تقوی های گرگان می توان حیاط های بیرونی اول و دوم ، حیاط های اندرونی اول و دوم، حیاط مطبخ، حیاط سرطویله، هشتی ها و پشت حیاط ها و… را نام برد.ساختمان مجموعه ی تاریخی خانه تقوی های گرگان اغلب یک متر بالا تر از سطح زمین و با زیر بنای خالی ساخته شده چرا که از نفوذ رطوبت به داخل بنا جلوگیری شود و اکثر ساختمان های این مجموعه دو طبقه بوده که کف طبقه ی دوم با چوب، لمبه کوبی شده تا بار کمتری بر سقف طبقه ی تحتانی وارد گردد و کچ ، خاک ، آهک ، آجر ، خشت خام و چوب (اغلب چوب درخت سرخدار و چوب های به کار رفته در درها اغلب چوب درخت ازدار (آزاد) از مصالح بکار رفته در مجموعه ی تاریخی خانه تقویهای گرگان می باشند.

ایوان ها یی که “مهتابی” خوانده می شوند در داخل حیاط های مجموعه ی تاریخی خانه تقوی های گرگان ساخته شده که به دلیل عدم تابش مستقیم نور خورشید بر آن ها به عنوان محل نگهداری برخی آذوقه ها کاربرد داشتند.کنسولی در جلوی نمای ورودی ساختمان در طبقه ی بالا طراحی شده که نمای فوق العاده ای به این مجموعه تاریخی می بخشد وجالب است بدانید اصطلاحاً به این گونه بناها کلاه فرنگی گفته می شود.

چوب های زیر “شیر سر” ها با نقوش اسلیمی ، اشعارفارسی به خط نستعلیق و آیات قرآن به خط نسخ زینت بخش برخی قسمت های بنای مجموعه ی تاریخی خانه تقوی های گرگان شده اند.

حوضی هایی نیز در داخل هر حیاط مجموعه ی تاریخی خانه تقوی های گرگان تعبیه شده اند که در گذشته برای تامین آب بنا مورد استفاده قرار می گرفتند.مجموعه ی تاریخی خانه تقوی های گرگان در گذشته به عنوان محل تجمع تجار و سیاستمداران بزرگ منطقه بوده و حتی در چند دوره هم به عنوان دفتر انتخابات نمایندگان تجار مورد استفاده قرارگرفت.

دیوار دفاعی گرگان

سالانه توریستان بسیاری به کشور چین برای بازدید از دیوار چین به این کشور سفر می کنند. جالب است بدانیم دومین دیوار طویل جهان در نزدیکی شهر گرگان واقع شده است. دیوار گرگان یا همان دیوار اسکندر از بزرگ ترین دیوار های جهان که برای مقابله در برابر دشمن در گذشته های دور در این منطقه ساخته شده است. البته هم اکنون بخش اعظمی از این دیوار 200 کیلومتری که از سمت دریای خزر تا نزدیکی شهر کلاله در نزدیکی گرگان کشیده شده است از بین رفته است.

خلیج گرگان

خلیج گرگان بزرگترین خلیج دریای خزر است که بر اثر پیشروی و گسترش شرقی رشته ساحلی شبه جزیره میانکاله در جنوب شرقی دریای خزر تشکیل شده‌است. خلیج گرگان تنها خلیج دریای خزر در محدوده جغرافیایی ایران و استان گلستان است.خلیج گرگان در سال ۱۳۵۴ به همراه تالاب میانکاله و لپوی زاغمرز (در استان‌های گلستان و مازندران) به عنوان نخستین مجموعه تالاب بین‌المللی جهان در فهرست تالاب‌های کنوانسیون رامسر به ثبت رسید تا ثابت شود نه فقط این خلیج، بلکه نواحی اطراف آن شامل شبه جزیره میانکاله (پناهگاه حیات‌وحش) و تالاب بین‌المللی گُمیشان یک مجموعه ارزشمند زیست‌محیطی است. خلیج گرگان بخشی از پناهگاه حیات وحش میانکاله محسوب می‌شود.

آبشار لوه

شهر گالیکش در استان گلستان آبشارهای زیادی دارد که یکی از دیدنی ترین آن ها آبشار لوه است که ۷۵ متر ارتفاع دارد و در کنار پارک ملی گلستان قرار گرفته است. آبشار در احاطه ی جنگلی انبوه است و از دیدنی ترین جاذبه های این منطقه به شمار می رود.

طبیعت سردانسر

طبیعت سردانسر را باید یکی از زیباترین بخش‌های بازدید از روستای زیارت دانست. همانطور که از سمت روستای زیارت، این روستای زیبا واقع در منطقه نهار خوران، به سمت نخود چشمه و چکل پیرزن بروید، به دشت‌های سرسبزی خواهید رسید که مردم محلی آن را سردانسر نامیده‌اند. طبیعت سردانسر یکی از بکر‌ترین مناظر طبیعی در تمام ایران محسوب می‌شود که گردش در آن، جزء بهترین بخش‌های بازدید از گرگان به شمار می‌آید. سردانسر همان جایی است که در خواب و رویا هم با دیدن آن آرامش می‌گیرید. طبیعتی که هنوز به دست انسان آسیب ندیده و در آن حیوانات آزادانه به زندگی خود ادامه می‌دهند. طبیعت سردانسر برای یک پیاده روی و طبیعت گردی جانانه بسیار مناسب خواهد بود و می‌توانید ساعات خوشی را در آن تجربه کنید.

کاخ موزه گرگان

عمارتی متعلق به دوران حکومت پهلوی اول و یکی از کاخ‌های خانواده‌ پهلوی است که در شهر گرگان قرار دارد. این بنای تاریخی به همت مسئولان گرگان مورد ترمیم و بازسازی قرار گرفته و به موزه‌ گرگان تغییر کاربری داده است. این کاخ موزه، لقب نخستین کاخ موزه‌ شمال کشور و چهارمین موزه‌ اختصاصی باستان‌شناسی در ایران را به خود اختصاص داده است.

جنگل شصت کلا

در شش کیلومتری جنوب غرب گرگان، جنگلی انبوه، سرسبز و دیدنی با نام جنگل شصت کلا وجود دارد که همه ساله گردشگران زیادی را جذب خود می‌کند. جالب است بدانید که این جنگل اصلا برای یک پیک نیک خانوادگی مناسب نخواهد بود اما برای کسانی که به دنبال ماجراجویی هستند، بهترین گزینه است. جنگل شصت کلا یک جنگل کاملا بکر و دست نخورده است و هیچ نوع امکانات خدماتی، رفاهی، تفریحی و اقامتی در آن وجود ندارد. همچنین باید در نظر داشته باشید که حیوانات وحشی زیادی مثل خرس، شغال و حتی گرگ نیز در این جنگل زندگی می‌کنند و ممکن است برای بازدیدکنندگان مشکلات عمده‌ای ایجاد کنند. همچنین اگر در این جنگل مشغول قدم زدن بودید، بهتر است به قارچ‌ها دست نزنید، زیرا قارچ‌های سمی زیادی در این جنگل رشد می‌کنند که کاربرد دارویی دارند.

برج المان

برج المان نماد میدان بسیج گرگان و با ۵۷ متر ارتفاع، دومین برج مرتفع کشور است.

از ویژگی‌های منحصر به فرد این برج می‌توان به رستوران گردان، تراس مخصوص با چشم‌انداز زیبا از شهر گرگان، صاعقه‌گیر و آنتن ۱۵ متری با قابلیت تجهیزات ارتباطی اشاره کرد.

شاهکوه

شاهکوه روستایی است کوهستانی واقع در البرز مرکزی که از شمال به گرگان و از جنوب شرقی به شاهرود و از جنوب غربی به دامغان می‌رسد و از نظر تقسیمات استانی در حوزه استان گلستان قرار می‌گیرد. این روستا در ارتفاع ۲۰۰۰ متری دریا قرار دارد و با شهرهای گرگان و شاهرود ارتباط زمینی از طریق راه شوسه دارد. شاهکوه به علت موقعیت کوهستانی خود دارای تابستان هایی معتدل و زمستان هایی سرد است و مردم آن به کارهای کشاورزی و دامپروری اشتغال دارند. در پاییز و زمستان مردم این منطقه به علت سردی هوا و عدم امکان کشت‌وکار به شهرهای گرگان و شاهرود کوچ می‌کنند. اما در تابستان شاهکوه جمعیت فراوانی را در خود جای می‌دهند و جمعیت آن به حدود پانصد خانواده می‌رسد.

پارک جنگلی النگدره

پارک جنگلی النگدره ، از دلفریب‌ترین جاهای دیدنی گرگان است که زیبایی خود را در تمام فصل‌ها حفظ می‌کند، اما بیش‌تر محبوبیت آن به پاییزهای رویایی‌اش است. این پارک در ۵ کیلومتری جنوب غربی شهر گرگان، نزدیک پارک جنگلی ناهارخوران قرار دارد. اگر به دنبال رفتن به جایی هستید که تصویری از پاییز، شبیه آن‌چه در قصه‌‎ها و افسانه‌ها شنیده‌اید را به چشم ببینید، باید به النگدره بروید. در این جنگل زیر طاقی از درختان پیاده‌روی کنید، سمفونی زیبای رودخانه را گوش کنید و از شیطنت برگ‌های رنگارنگ و خنکای دلچسب پاییز غرق لذت شوید.

منبع : مجله چتراتا

نظرات این مطلب

تعداد صفحات : 0

درباره ما
اطلاعات کاربری
نام کاربری :
رمز عبور :
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آرشیو
    خبر نامه


    معرفی وبلاگ به یک دوست


    ایمیل شما :

    ایمیل دوست شما :



    چت باکس
    پیوندهای روزانه
    آمار سایت
  • Ú©Ù„ مطالب : 180
  • Ú©Ù„ نظرات : 0
  • افراد آنلاین : 1
  • تعداد اعضا : 0
  • بازدید امروز : 18
  • بازدید کننده امروز : 1
  • باردید دیروز : 20
  • بازدید کننده دیروز : 0
  • Ú¯ÙˆÚ¯Ù„ امروز : 0
  • Ú¯ÙˆÚ¯Ù„ دیروز : 0
  • بازدید هفته : 74
  • بازدید ماه : 343
  • بازدید سال : 1029
  • بازدید Ú©Ù„ÛŒ : 12357
  • کدهای اختصاصی